Медіа-екологія, 2023, borys.potyatynyk@ucu.edu.ua
Never before has a generation so diligently recorded themselves accomplishing so little
У широкому розумінні медіа-екологія -- це міждисциплінарна галузь (включно з медіадизайном, аналізом символічних систем, медіазнавством), яка вивчає інформаційне довкілля та те, як медіа на різних етапах людської цивілізації трансформують нашу культуру, політику, економіку, мистецтво і власне саму людську психіку (див. "Невидиме довкілля медіа-екології"
Завдання 1
На першому занятті пропонуємо провести інтерв'ю одного з одним. Мета -- визначити які зміни сталися у сприйнятті новин, музики, розваг, ігор, в навчанні і роботі після зміни домінуючого медіуму, в якому ми перебуваємо. Наприклад, Instagram, TikTok, Telegram, телебачення, преса, книги, вебсайти. Для цього треба з'ясувати, чи відбувся останнім часом такий перехід від одного до іншого домінуючого медіуму, про який часовий проміжок йдеться і як за цей час змінилися інформаційні і розважальні префернеції чи смаки. Також важливими є загальний інтелект, емоційний інтелект, здатність до емапатії та інші риси. Добре було би в рамках інтерв'ю пропонувати респонденту зреагувати на певну ситуацію, певний умовний кейс. У підсумку інтерв'юер має скласти уявлення про сильні і слабкі сторони респондента, а також дати йому рекомендації стосовно особистісного саморозвитку.
- Які медіа-платформи ви вважаєте домінуючими у вашому житті в даний час, і як це змінилося протягом останніх 3-5 років?
- Які медіа-контенти (новини, музика,
розваги, ігри тощо) вас найбільше цікавлять? Які вони були раніше і як це змінилося?
- Чи
відчуваєте ви, що ваш спосіб споживання медіа впливає на вашу здатність до
концентрації та уваги? Як?
- Як ви визначаєте достовірність інформації, яку ви знаходите у мережі чи інших медіа? Приклади
- Чи відбулися зміни у вашій здатності до емпатії та співчуття після переходу від одного медіуму до іншого?
- Чи помічали ви зміни у вашому сприйнятті культурних різноманітностей та світогляду через зміну медіуму?
- Як ваш спосіб споживання медіа впливає на ваше мислення та спосіб вирішення проблем?
- Чи впливають медіа на ваш настрій та емоційний стан? Які конкретні зміни ви помітили?
- Як ви оцінюєте свій рівень інформаційної грамотності та критичного мислення після зміни медіуму?
- Чи маєте ви певні стратегії для керування часом, який ви витрачаєте на споживання медіа? Які?
- Як ви реагуєте на виклики, пов'язані зі змінами в медіа-екосистемі? Які дії ви приймаєте для особистісного саморозвитку та адаптації до нових умов?
- Як ви оцінюєте власні сильні та слабкі сторони стосовно вашого споживання медіа, та які рекомендації ви б хотіли отримати щодо особистісного саморозвитку у цьому контексті?
Додайте до цих питань
можливість для респондентів поділитися конкретними прикладами та ситуаціями з
їхнього досвіду, щоб отримати більш глибокий інсайт.
Завдання 2
TikTok, Instagram, Snapchat -- and the rise of bite-sized contentMedium is the Message -- ключовий концепт медіа-екології. Отож, завдання полягає у тому, щоб простежити, як обраний медіум (пропонуємо взяти, з одного боку, друкований медіум, аналітичні тексти на сайтах, а з іншого -- відео-формат, скажімо TikTok), формує іншу картину та інше розуміння обраної теми, для прикладу:
Деокупація українських територій на сайті NV.UA та в TikTok
У подібному ключі можна висвітлити інші теми:
- Інформація з передової
- Поведінка російських окупантів на окупованій території
- Поведінка російських окупантів на передовій
- Ставлення росіян до війни
- Життя переселенців в Україні
- Життя переселенців в інших країнах
- Волонтерський рух та ін.
Варто обирати доволі вузьку тему, щоб не перетинатися з дослідженнями інших студентів. Заохочуємо пропозицію власних тем. Очікуємо, що результати невеликого дослідження кожен представить в аудиторії на обговорення (15 хв.)
Інші творчі завдання (за вибором)
⦁ Медіа-арт-експеримент: створити медіа-арт-проєкт, який відображає поняття "медіа-екологія". Це може бути відео, фотографії, веб-сайт або будь-яка інша форма медіа. Вони повинні пояснити, як медіа впливають на наше сприйняття світу
⦁ Щоденник власного використання медіа протягом тижня: погодинний запис, які медіа споживає (соціальні мережі, сайти, телебачення, радіо, друкована продукція, музика, кіно) і як це впливає на настрій і думки. Потім належить проаналізувати свої записи та намагатися знайти взаємозв'язки між використанням медіа і своїм психологічним станом
⦁ Критика медіа-повідомлень: вибрати новинну статтю або телевізійний сюжет і проаналізувати його з погляду медіа-екології. Вони мають виявити, які медіа-технології були використані
⦁ Медіа-екологічний аналіз реклами: вибрати одну рекламу (будь-якого продукту або послуги) і проаналізувати її вплив на споживачів з точки зору медіа-екології. Як ця реклама використовує різні медіа-платформи (телебачення, соціальні мережі, радіо тощо)? Як вона впливає на споживачів та культурні цінності? Чи створює вона "медіа-екологічну кризу"?
⦁ Аналіз новинового виробництва: вибрати одну актуальну новину та проаналізувати, як ця новина представлена на різних медіа-платформах (газети, телебачення, інтернет, соціальні мережі). Які заголовки, фотографії та коментарі різняться в залежності від платформи? Як це впливає на сприйняття новин та формування громадської думки?
⦁ Медіа-екологічий аналіз інтернет-мемів: вибрати популярний інтернет-мем та дослідити, як він поширюється через соціальні мережі та інші медіа-платформи. Які фактори призводять до вірусного поширення мемів? Як ці меми впливають на культурну обмін та спілкування?
⦁ Медіа-екологічний аналіз вірусних відео на YouTube: обрати вірусне відео на YouTube та дослідити, як воно взаємодіє з аудиторією. Як відео використовує алгоритми рекомендацій YouTube для просування? Як відео збирає коментарі та реакції глядачів? Як вірусні відео впливають на культурну обмін між користувачами?
Чим більше талантів, тим гостріша нестача прихильниківMarshall McLuhan and Quentin Fiore, The Medium is the Massage: An Inventory of Effects. 1967
Marshall McLuhan, Understanding Media: The Extensions of Man
Postman Neil, What is Media Ecology?
Postman, Neil, Amusing Ourselves to Death
Postman
Neil, Five Things We Need to Know About Technological Change
Will humans survive the century?
Richard Dawkins,
Chapter 11 of The
Selfish Gene
What Defines a Meme? The New Replicators
Nicholas Carr, The Shallows: What the Internet Is Doing to Our Brains, Audio
Steven Pinker The media exaggerates negative news. This distortion has
consequences.
Yuval Harari. Congratulations, You are Now Hackable Animals.
Simon Lindgren, Digital Media and Society, 2017
ChatGPT провіщає інтелекткальну революцію, ChatGPT Heralds an Intellectual Revolution
Потятиник
Борис "Медіакритика: кому перепадає найбільше"
Потятиник
Борис "Медіа: Ключі до розуміння" , PDF
Потятиник Борис,
"Невидиме довкілля медіа-екології"
Comments
Post a Comment